Elevernas egna utvecklingssamtal

Elevledda utvecklingssamtal gör samtalet till barnens. De får träna sig att reflektera och lär sig att se sina styrkor och utvecklingsområden inom skolämnena. När barnen själva berättar för sin föräldrar om sin kunskapsutveckling, blir de delaktiga och växer med ansvaret.

Här kan ni läsa lite reflektioner från eleverna i 2B på Tegelbo

"Jag tycker att det är mysigt att ha utvecklingssamtal. Jag tycker att det är bra att ha utvecklingssamtal för jag känner att mina vuxna verkligen lyssnar på mig."

"När vi ska ha utvecklingssamtal börjar vi med att fylla i vad man kan och inte, sen får man träna två och två. Man får också träna med läraren hur man ska säga och sånt. Efter det ska man ha samtalet med sina föräldrar om hur man ska gå vidare.
När jag har utvecklingssamtal känns det spännande, roligt och lite pirrigt. Det som är bra med utvecklingssamtal är att man vet hur man ska gå vidare och att det är enklare att utvecklas. Det är bra att utvecklas.
Jag tycker att det är roligt att hålla utvecklingssamtal själv, för att det känns mera verkligt och så blir föräldrarna så glada."

"Innan vi ska ha utvecklingssamtal får vi fylla i ett papper där det står om vad jag kan och vad jag behöver träna på i alla ämnen. Sen får vi gå igenom papperet med Anna. Det är mysigt för man får vara själv med Anna och gå igenom papperet. Jag tycker det är spännande att hålla i utvecklingssamtalet. Det enda som jag inte tycker är bra är att man blir så nervös och pirrig. Men när vi ska komma överens om tre saker som jag behöver träna på, så känns det bra för då vet jag vad jag ska träna på."

Dela:
Kategorier: